Omgaan met stress

Omgaan met stress

Stress - duizenden mensen hebben er last van. Maar de redenen waarom mensen gestrest raken, lopen enorm uiteen: verhuizen, een dierbaar persoon verliezen, een nieuwe baan, een naderende deadline… Het kan allemaal effect hebben.

Het is interessant dat stress zelf niet noodzakelijk kwaad kan. Een beetje stress kan u zelfs motiveren om uw doelen en ambities te verwezenlijken. Als u echter te veel stress hebt, kan uw gezondheid daaronder lijden. Gelukkig kunt u enkele simpele stappen ondernemen om goed om te kunnen gaan met stress en stressvolle situaties.

Hoe merkt u dat u aan stress lijdt?

U kunt kleine veranderingen bemerken in uw dagelijkse functioneren, of in uw denkwijze (u kijkt bijvoorbeeld negatief aan tegen dingen waarover u normaal gesproken optimistisch bent). Bij sommige mensen heeft stress invloed op hun houding; als u gespannen, zere schouders en rugspieren hebt, bent u misschien gestrest. Enkele andere mogelijke tekenen:

  • Grotere prikkelbaarheid - als u zich lichtgeraakt of boos voelt en u weet niet precies waarom
  • Angsten
  • Verhoogde gevoeligheid - barst u bij het minste of geringste in tranen uit of wordt u overdreven defensief als u kritiek krijgt?
  • Meer nagelbijten, roken of drinken dan normaal - dit zijn allemaal tekenen van toegenomen spanning
  • Moeite om in slaap te komen, slapeloosheid of vroeg wakker worden - grote zorgen kunnen uw slaappatroon danig verstoren
  • Paniekaanvallen, klamme handen, droge mond en een snelle hartslag
  • Moeite met concentreren
  • Verstopping, hoofdpijn, migraine, buikpijn - dit zijn slechts enkele van de lichamelijke uitingen van stress.

Wat kunt u doen tegen stress?

Zodra u merkt dat u gestrest bent, is het belangrijk om te achterhalen waardoor dit komt. Kijk eens goed naar wat er in uw leven aan de hand is. Bevindt u zich in een bijzonder stressvolle situatie, thuis of op het werk? Of hebt u te maken met een stressvolle persoon?

Als de oorzaak van uw stress niet direct duidelijk is, kunt u een antistress-boekje bijhouden. Neem het overal mee naar toe en schrijf op wanneer u gestrest bent en waarom. Als u de oorzaak van uw stress kent, kunt u leren de stress onder controle te houden. Als u zelf de oorzaak niet vindt, raadpleeg dan een arts. Hieronder volgen enkele technieken om stress tegen te gaan:

  • Het kan verleidelijk zijn om mensen, plaatsen of situaties waarvan u gestrest raakt te vermijden. Dit is echter zelden de beste manier om met stress om te gaan. U kunt beter kiezen voor een positieve aanpak: zet uw tanden op elkaar, haal diep adem en ga de confrontatie aan. Actie ondernemen is ook goed voor uw zelfvertrouwen.
  • Leer hoe u de gedachten in uw hoofd kunt controleren met een positief gesprek met uzelf. Draai negatieve gedachten om. Zeg bijvoorbeeld in plaats van "Ik kan het niet" eens "Ik kan het wel" of "Ik ben kalm en heb alles onder controle".
  • Gebruik uw persoonlijke netwerk van familie en vrienden. Als u uw gevoelens opkropt, voelt u zich alleen maar slechter. Praat erover. Als u niet met uw naasten wilt praten, ga dan naar een professional, zoals een psycholoog of therapeut.
  • Als u gestrest bent omdat u te veel te doen hebt, kunt u een time management-techniek aanleren. Probeer uw taken te labellen: Dringend; Belangrijk; Dringend en belangrijk; en Niet dringend en Niet belangrijk. Pak vervolgens eerst een voor een de meest cruciale taken aan.
  • Zorg voor lichaamsbeweging en pas ademhalings- of ontspanningstechnieken toe: meditatie, yoga, tai chi en pilates zijn goede manieren om uw lichaam en geest kalm te houden.