Spierpijn

Wat u moet weten

SpierpijnBent u onderuitgegaan tijdens het sporten? Of hebt u pijn doordat u zich op het werk of thuis hebt overbelast? U bent niet de enige. Elk jaar bezeren miljoenen mensen zich bij het sporten of tijdens hun dagelijkse activiteiten op het werk of thuis. Lees meer over spierpijn en hoe u deze pijn kunt doorstaan:

Wat is overbelasting en wat is een verstuiking?

Overbelasting houdt in dat een spier, een pees of een gewrichtsband is verrekt of te intensief is gebruikt. Een blessure wordt een verstuiking genoemd als de spier, de pees of de gewrichtsband nog ernstiger is opgerekt.

Hoe moet u een overbelasting of verstuiking behandelen?

Voor overbelastingen en verstuikingen dient u, net als bij sportblessures, de RICE-methode toe te passen.

Rust
Rust zolang u pijn hebt. Doe zo weinig mogelijk.

IJs
Pak een zak bevroren erwten of een verkoelende spray. Koel hiermee uw gekwetste lichaamsdeel elke paar uur gedurende 2-3 dagen. Dit helpt de zwelling te verminderen.

Compressie
Ondersteun de geblesseerde plek extra door een drukverband te gebruiken.

Elevatie
Houd het gekwetste lichaamsdeel omhoog, zodat het vocht dat de zwelling veroorzaakt weg kan lopen.

U kunt ook een pijnstiller gebruiken die ibuprofen (het werkzame bestanddeel van Nurofen) bevat, aangezien dit de pijn kan verlichten. Wordt de pijn echter erger of houdt deze langer dan 10 dagen aan, neem dan contact op met uw arts.

Wanneer dient u een arts te raadplegen?

Raadpleeg een arts als u veel pijn hebt, als een spier of gewricht enorm gezwollen is of u zich heel slecht kunt bewegen.

Nurofen is niet verantwoordelijk voor de inhoud van externe websites.

De informatie op deze webpagina's is in geen geval bedoeld als diagnose of recept. Voor alle medische zaken dient u uw arts te raadplegen.